kraków, polska kraków, polska

Łącznica kolejowa w Krakowie

W ramach projektu „Budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki”  firma KRULEN Technika Świetlna oświetliła kolejną kluczową inwestycję realizowaną  przez Spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w Krakowie. Pierwsza nasza realizacja kolejowa w Krakowie związana była z piłkarskimi mistrzostwami Europy EURO 2012 i oświetleniem peronów stacji Kraków Główny. Tym razem oprawy kolejowe NORKA oświetliły dwie stacje kolejowe: Kraków Zabłocie oraz Kraków Podgórze (dawniej Kraków Krzemionki).

W ramach inwestycji wybudowane zostały dwa tory na estakadach o łącznej długości 2,6 km pomiędzy liniami kolejowymi Kraków Główny – Medyka oraz Kraków Płaszów – Oświęcim. Estakady kolejowe połączyły zmodernizowane i przebudowywane przystanki osobowe Kraków Zabłocie i Kraków Podgórze. Efektem inwestycji jest szybsza podróż z Krakowa Głównego do Skawiny, Oświęcimia i do Zakopanego. Nowa łącznica umożliwia także komunikację między stacjami Kraków Główny i Kraków Bonarka oraz usprawnia ruch aglomeracyjny.

Prace nad projektem oświetlenia rozpoczęliśmy w 2013 roku. Do oświetlenia obu przystanków osobowych wybrane zostały trwałe i niezawodne oprawy kolejowe NORKA, posiadające dopuszczenie Spółki PKP PLK S.A. do stosowania na obiektach kolejowych. Ze względu na szeroki zakres projektu i konieczność dostosowania konkretnych rozwiązań oświetleniowych do wymogów technicznych i architektonicznych danych obszarów, zastosowane zostały różne typy opraw oświetleniowych, co pozwoliło na perfekcyjne wkomponowanie oświetlenia w architekturę przystanków, przy jednoczesnym spełnieniu rygorystycznych wymogów normatywnych stawianych oświetleniu kolejowemu.

Z dużą satysfakcją zrealizowaliśmy niezwykle wymagający pod względem technicznym system oświetlenia peronów zadaszonych przystanku Kraków Zabłocie. Kolejny raz mieliśmy okazję zastosować system oświetlenia WRATISLAVIA z indywidualnie dostosowanym do warunków technicznych systemem podwieszenia do zadaszenia. Różne poziomy zadaszenia na przystanku Kraków Zabłocie wymagały nieszablonowych rozwiązań konstrukcyjnych. Dodatkowo w systemie WRATISLAVIA zintegrowany został także system nagłośnienia i monitoringu. W systemie profili zamontowane zostały energooszczędne oprawy oświetleniowe BRÜNN na świetlówki liniowe T5 80 W z kloszem zintegrowanym z wewnętrznym aluminiowym odbłyśnikiem MIRO-SILVER®. System optyczny opraw BRÜNN eliminuje efekt olśnienia, co jest ważnym aspektem bezpieczeństwa przy oświetlaniu peronów. Ponadto, technologia kloszy NORKA ze zintegrowanym lustrzanym odbłyśnikiem MIRO-SILVER® zdecydowanie wyprzedza technologicznie standardowe rozwiązania oświetleniowe i zapewnia energooszczędność oraz najwyższą efektywność ekonomiczną eksploatacji.
Wejścia na perony oświetlone są oprawami antywandalowymi LED PHALANX LINEAR 115, o wysokiej odporności na uderzenia (150 J), z rozsyłem asymetrycznym. Natomiast windy i podjazdy dla niepełnosprawnych oświetlone są rurowymi oprawami antywandalowymi ZUG do świetlówek liniowych T5 39 W. W galerii, na wysokości ponad 7 m, zostały zamontowane oprawy kolejowe ERFURT T5 35 W, z rozsyłem skoncentrowanym, zapewniając wysoki poziom natężenia oświetlenia. W suficie podwieszanym, w przejściu w galerii, zamontowane zostały płaskie oprawy panelowe JENA. Natomiast w przejściu podziemnym, oprawy wandaloodporne LED PHALANX LINEAR 200, z kloszem przezroczystym strukturalnym i asymetrycznym rozsyłem światłości.

Ze względu na całkowicie odmienną architekturą przystanku kolejowego Kraków Podgórze i zastosowanie tam zadaszenia peronów przystosowanego za zabudowania opraw oświetleniowych w podsufitce, oświetlenie jest realizowane przez wbudowane oprawy kolejowe VARSOVIA oraz przez oprawy panelowe GERA. Teren niezadaszonego peronu oświetlony jest oprawami LED URANUS z regulowanym kloszem, mocowanymi do słupów. Natomiast obszary narażone na akty wandalizmu (przejście kolejowe, wejścia do wind) oświetlone zostały oprawami antywandalowymi PHALANX LINEAR 200 i ZUG.

Pod adresem http://www.zablocie-krzemionki.pl spółka PKP PLK S.A. przygotowała dedykowany budowie łącznicy kolejowej serwis internetowy, gdzie mogą się Państwo zapoznać ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi projektu. Powyżej publikujemy kilka zdjęć udostępnionych przez spółkę PKP PLK S.A. na stronie projektu.

pokaż więcej
Newsletter
zapisz się

Kontakt

KRULEN TECHNIKA ŚWIETLNA Sp. z.o.o.
Czynne: poniedziałek - piątek 08:00 - 16:00
T.+48 22 616 60 54
T.+48 22 616 62 73