Efektywne oświetlenie LED w tunelu drogowym Świętego Gotarda

Najdłuższy tunel drogowy w Alpach został wyposażony w nowe oświetlenie LED niemieckiej firmy NORKA GmbH. Projekt został zrealizowany przy współpracy z firmą Kummler+Matter EVT AG.

Tunel drogowy Świętego Gotarda jest nie tylko najdłuższym tunelem w Alpach (16,9 km), ale także najważniejszą szwajcarską trasą przez Alpy. Każdego dnia przez tunel przejeżdża ponad 17 500 pojazdów. W ubiegłym roku został on wyposażony w nowe oświetlenie oparte na energooszczędnej technologii LED, która zużywa nawet o 50% mniej energii niż poprzednie rozwiązanie ze świetlówkami liniowymi T8 58W.

Pokonanie masywu św. Gotarda zawsze było wyzwaniem. Szwajcarzy rozpoczęli drążenie tunelu 5 maja 1970 roku, prawie 17 kilometrów w skale, od miejscowości Göschenen w kantonie Uri do wioski Airolo w kantonie Ticino. Tunel Świętego Gotarda został otwarty dla ruchu dziesięć lat później, 5 września 1980 roku. Przez stulecia przeprawa przez Alpy w tym miejscu była prawie niemożliwa, ale od momentu otwarcia tunelu drogowego przejazd samochodem przez masyw św. Gotarda zajmuje teraz tylko kwadrans. Obecnie tunel drogowy św. Gotarda wymaga kompleksowego remontu, który ma rozpocząć się w 2029 roku. Do tego czasu ma zostać ukończony drugi tunel, dzięki czemu, podczas remontu główne połączenie drogowe pozostanie otwarte.

Jednak modernizacja oświetlenia w tunelu nie mogła czekać do remontu generalnego planowanego na rok 2029. System oświetleniowy był przestarzały i nieefektywny, dlatego zdecydowano się na jak najszybsze przejście na nowoczesną technologię LED. „Przyszłe oświetlenie musi gwarantować bezpieczną eksploatację i wysoką dostępność”, wyjaśnia kierownik projektu Hanspeter Haas z Federalnego Urzędu Dróg Szwajcarii (FEDRO). „Spodziewamy się również, że efektywność energetyczna będzie wyższa i przewidujemy oszczędności na poziomie od 30% do 50%” – powiedział kierownik Haas. Federalny Urząd Dróg Szwajcarii stosuje zrównoważoną technologię LED od 2011 roku i sukcesywnie wymienia oświetlenie w krajowych tunelach drogowych.

Owocne partnerstwo

Zarządzanie projektem o tak dużej skali oraz w takim zakresie jest wyjątkowym wyzwaniem, nawet dla doświadczonego producenta opraw LED, jakim jest firma NORKA GmbH, i wymaga kompetentnego partnera. Dyrektor zarządzający firmy NORKA GmbH Florian Schönfeld wyjaśnia: „Przetarg na ten duży projekt obejmował znalezienie dwóch partnerów: producenta opraw oświetleniowych i firmy zajmującej się montażem oświetlenia.” Doprowadziło to do powstania konsorcjum Relamping Gotthard 2020 ze szwajcarską firmą Kummler+Matter EVT AG z Zurychu. „Po swojej stronie mamy wiarygodnego partnera, z którym zrealizowaliśmy już wiele projektów” – dodaje Markus Starkloff, kierownik projektu z ramienia firmy NORKA GmbH.

Z jednej strony konieczne było zaoferowanie rozwiązania produktowego, które wykorzystywałoby zamontowane w tunelu korpusy opraw ze stali nierdzewnej. Z drugiej strony należało zadbać o to, by logistyka i montaż oświetlenia LED odbywał się w ściśle ograniczonych ramach czasowych. Całkowita modernizacja oświetlenia tunelu została przeprowadzona podczas regularnych przerw konserwacyjnych. W trakcie kilku nocnych zamknięć trwających niecały tydzień, w okresie od kwietnia do końca września 2021 roku, nie tylko zamieniono istniejące oprawy świetlówkowe w nowoczesne oprawy LED z wykorzystaniem dedykowanych pakietów LED, ale także sprawdzono i przeprowadzono konserwację wszystkich innych systemów w tunelu wpływających na bezpieczeństwo: wentylację, system zaopatrzenia w energię i w wodę, a także zasilanie telefonu alarmowego.

Skuteczny i efektywny

Istniejący w tunelu system oświetleniowy oparty na świetlówkach liniowych T8 58 W stwarzał doskonałe warunki do konwersji na nowoczesną technologię LED: obudowy opraw wykonane ze stali nierdzewnej były w dobrym stanie, system uszczelek działał bez zarzutu, okablowanie w tunelu było na swoim miejscu, a wejścia kablowe w korpusach opraw były nienaruszone. Nowy wkład LED oprawy z serii NORKA VERNO FIT, opracowany specjalnie na potrzeby tego projektu, zapewnia teraz dobrą widoczność. W tym rozwiązaniu zestaw do konwersji opraw na LED składał się z modułu LED, transformatora i odbłyśnika.

W poprzednim systemie oświetlenia tunelu używano świetlówek liniowych T8 58 W, natomiast nowe rozwiązanie LED to tylko 28 W przy prądzie znamionowym 230 mA i strumieniu świetlnym źródła LED do 4880 lm (strumień świetlny oprawy 3760 lm). Przy kącie rozsyłu 120° i temperaturze barwowej 4000 K, oprawy LED zapewniają przy pełnej mocy zalecaną średnią luminancję jezdni do 8,5 cd/m² w przypadku zdarzenia drogowego. W normalnych warunkach system oświetleniowy jest ściemniony do 40%, wytwarzając 3,5 cd/m² w korytarzu tunelu. W przypadku awarii zasilania co siódma oprawa na ścianie wschodniej od strony drogi ewakuacyjnej jest wyposażona w baterię indywidualną, dzięki czemu przez cały czas w tunelu jest zapewnione bezpieczne oświetlenie.

Skrupulatne planowanie – sukces dzięki pracy zespołowej

Firma NORKA GmbH wyprodukowała łącznie 14 000 zestawów do konwersji na oprawy oświetleniowe LED w swojej fabryce w Hülsen na specjalnie przygotowanej do tego celu linii produkcyjnej. Było to ogromne wyzwanie, które poprzedziło niezwykle drobiazgowe planowanie, ponieważ czas na wyprodukowanie wszystkich zestawów był stosunkowo krótki. Dzięki niezwykłemu zaangażowaniu wszystkich pracowników, pierwsza ciężarówka z 4000 sztuk zestawów LED wyjechała z fabryki NORKA w Hülsen do Göschenen zgodnie z harmonogramem, pod koniec marca 2021 roku. W ciągu zaledwie 20 nocnych zmian, 6 ekip montażowych wymontowało ze stalowych korpusów opraw istniejące wkłady świetlówkowe, zamontowało nowe pakiety LED NORKA VERNO FIT i prawidłowo zutylizowało świetlówki T8. Wszystkie te prace częściowo wykonano także, gdy temperatura w tunelu dochodziła do +35°C. Alain Gatti z lokalnego kierownictwa firmy Ingegna AG ujmuje to w skrócie: „Naprawdę byliśmy zespołem. Zespoły montażowe i logistyczne wykonały świetną robotę – i jestem za to naprawdę wdzięczny”.

 Projekt: Modernizacja oświetlenia w tunelu drogowym Świętego Gotarda
- Wymiana odbłyśników, źródeł światła i układów zapłonowych wraz z produkcją, dostawą i montażem

Właściciel nieruchomości: Federalny Departament Środowiska, Transportu, Energii i Komunikacji (DETEC) Federalny Urząd Dróg (FEDRO)
Główny Kierownik Projektu: Hanspeter Haas, specjalista ds. systemów operacyjnych i bezpieczeństwa (BSA)
Zamawiający: Urząd Eksploatacji Dróg Krajowych (AfNM), Flüelen, Szwajcaria
Kierownik Projektu: Stefan Indergand
Zastępca Kierownika Projektu: David Tresch
Lokalne kierownictwo: Ingegna AG
Kierownik projektu: Alain Gatti
Wykonawca: Konsorcjum Relamping Gotthard 2020: NORKA GmbH & Co. KG i Kummler+Matter EVT AG
Kierownicy projektu: Markus Starkloff, Ferdinando Rossi
Realizacja projektu: 2020/2021

Zdjęcia: NORKA/Frieder Blickle

pokaż więcej
Newsletter
zapisz się

Kontakt

KRULEN TECHNIKA ŚWIETLNA Sp. z.o.o.
Czynne: poniedziałek - piątek 08:00 - 16:00
T.+48 22 616 60 54
T.+48 22 616 62 73