Czy oświetlenie sklepu może wpływać na wzrost sprzedaży?

Nie ma wątpliwości, co do tego, iż dobre oświetlenie sklepu ma pozytywny wpływ na zachowania zakupowe klientów. Efektowna prezentacja produktu gwarantuje sukces sprzedawcy, światło kształtuje obraz wnętrza, tworzy pozytywne emocje. Oświetlenie nadaje szyku towarom, prowadzi klienta przez sklep, tworzy nastrój i różnicuje dramaturgię w ekspozycji towarów.

Rodzaje oświetlenia w sklepie

Oświetlenie sklepu można podzielić na 3 kategorie: oświetlenie ogólne, oświetlenie akcentujące i oświetlenie dekoracyjne. Oświetlenie ogólne zapewnia równomierne rozświetlenie wnętrza i stanowi tło dla oświetlenia akcentującego. Ważne jest dobranie takich opraw oświetleniowych, które zagwarantują odpowiednie natężenie oświetlenia, szczególnie w strefach komunikacji i kas, a jednocześnie nie będą powodowały olśnienia gwarantując wysoki komfort widzenia zarówno klientom jak i personelowi sklepu.

Oświetlenie akcentujące jest oświetleniem promującym towar. Człowiek ma naturalną tendencję do kierowania swojej uwagi w kierunku oświetlonych, jasnych obiektów. Tę cechę wykorzystuje się dla celów zwiększenia sprzedaży poprzez stosowanie oświetlenia akcentującego. Oświetlenie akcentujące podkreśla więc prezentację wybranych produktów, indywidualizuje je; ma na celu skierowanie wzroku klientów na konkretny produkt, wyróżniając jego indywidualne cechy: kształt, kolor, strukturę. Aby być pewnym, iż zamierzony efekt zostanie osiągnięty, poziom natężenia oświetlenia akcentującego musi być znacznie wyższy niż oświetlenia ogólnego.

Oświetlenie dekoracyjne jest specjalnym rodzajem oświetlenia akcentującego i ma za zadanie wzbudzenia zainteresowania klienta. Przykładem takiego oświetlenia może być oświetlenie realizowane za pomocą opraw oświetleniowych w systemie RGB. System ten pozwala na płynną zmianę kolorów i stworzenie własnych scen świetlnych, wprowadza aktywność i dynamikę do sklepu. Oświetlenie to może być stosowane zarówno do niewielkich powierzchni (np. podświetlenie lady lub też regału) jak również i całych ścian.

Oświetlenie sklepu, aby spełniło swoje zadanie stymulowania sprzedaży, promowania dobrobytu, podkreślenia identyfikacji marki, powinno być dobrze zaprojektowane, dlatego też na etapie projektowania sklepu oprócz kontaktów z architektami oraz projektantami wnętrz nie należy zapominać o projektantach oświetlenia – profesjonalistach, którzy posiadają wiedzę i doświadczenie niezbędne przy doborze odpowiedniego oświetlenia oraz sprzętu oświetleniowego, które to oświetlenie zrealizuje.

Oświetlenie wystawy

Pierwsze wrażenie jest najważniejsze, dlatego też szczególną uwagę należy zwrócić na oświetlenie wystawy. Wystawa jest uliczną sceną dla sprzedawcy. Badania wskazują, iż natężenie oświetlenia na wystawie rzędu 180 lx zwraca uwagę 5% przechodniów, natomiast 1200 lx „chwyta oko” już 20% przechodzących osób, a 2500 lx oznacza, iż 25% przechodzących obok wystawy osób skieruje na nią swój wzrok. Tak więc im bardziej rozświetlona wystawa tym bardziej wzrasta zainteresowanie nią przechodniów. Należy jednak pamiętać, iż poziom natężenia oświetlenia powinien być dostosowany do otoczenia: inny w przypadku sklepu w centrum miasta, przy ruchliwej handlowej ulicy, inne zaś w cichej uliczce małego miasta. Udane oświetlenie wystawy to jednak nie tylko jej rozświetlenie, ale również artystyczna gra światłem akcentującym i dekoracyjnym. Ważne jest również stosowanie opraw ze źródłami LED w odpowiedniej barwie światła (neutralnej białej, chłodno-białej, ciepłej) i wysokim wskaźniku oddawania barw.

Oświetlenie regałów sklepowych

Ważnym elementem oświetlenia produktu jest oświetlenie miejscowe regałów sklepowych, koszy z pieczywem, lad chłodniczych, regałów z kosmetykami. Odpowiednio dobrane oprawy oświetleniowe oraz zastosowanie źródła światła o właściwej barwie uatrakcyjni wygląd produktów i przyczyni się do wzrostu ich sprzedaży. Liniowe oprawy LED ze źródłem światła o bardzo ciepłej barwie (2400 K lub 2700 K) sprawią, iż pieczywo będzie wyglądało smakowicie, liniowe oprawy LED o barwie neutralnej białej (4000 K) oświetlające regały z kosmetykami nie będą nagrzewały wrażliwego na temperaturę towaru, a jednocześnie przyciągną uwagę klientów. Specjalne oprawy LED do lad chłodniczych uatrakcyjnią wygląd mięsa, wędlin czy też ryb. Odpowiedni dobór zarówno wysokiej jakości opraw oświetleniowych jak i barwy źródła światła jest podstawowym warunkiem sukcesu w oświetleniu produktów.

Wpływ oświetlenia na decyzje zakupowe klientów

Oświetlenie wpływa na decyzje zakupowe klientów. Oprawy oświetleniowe zamontowane w strategicznych miejscach wywołują zainteresowanie klientów produktami i w rezultacie doprowadzają do podjęcia przez nich decyzji o zakupie. Odpowiednie oświetlenie regałów i półek z produktami może spowodować znaczy wzrost sprzedaży tych produktów. Dlatego ważne jest stosowanie przez sprzedawców meblowych opraw oświetleniowych. Kosmetyki obiecują wieczną młodość i urodę, ubrania sygnalizują styl życia, nawet za zwykłą kromką pełnoziarnistego chleba kryje się obecnie jakaś ideologia. Dawno temu minęły czasy, gdy produkty były kupowane tylko po to, aby zaspokoić potrzeby. Dziś kupowanie ma podłoże emocjonalne, jest stymulującym doświadczeniem rekreacyjnym. Dobre oświetlenie pomaga w tworzeniu tego doświadczenia, jest narzędziem wspomagającym sprzedaż i zwiększa sukces sprzedawców.

Zdjęcia prezentujące przykłady oświetlenia LED sklepów i regałów sklepowych z użyciem opraw oświetleniowych firmy ERCO GmbH i HERA GmbH.

pokaż więcej
Newsletter
zapisz się

Kontakt

KRULEN Sp. z.o.o.
Czynne: poniedziałek - piątek 08:00 - 16:00
T. +48 22 616 60 54
T. +48 22 616 62 73